Dla wielu firm internet stanowi zarówno najważniejszy kanał sprzedaży, jak i komunikacji marketingowej. Jest to opcja nie tylko dla globalnych koncernów, którzy w sieci są od dawna, ale także dla małych lokalnych firm, które nie dysponują dużym budżetem reklamowym. Według raportu GUS z 2019 roku ponad 20 mln Polaków korzysta regularnie z internetu i liczba ta stale rośnie. Nic zatem dziwnego, że w ostatnim czasie tak bardzo wzrosła rola marketingu internetowego, ponieważ wszystko to, co wchodzi w jego skład przynosi skuteczne efekty i w dzisiejszych czasach jest to najprężniej rozwijająca się gałąź marketingu.

Marketing internetowy – od czego zacząć?

Podstawowa zasada marketingu to być tam, gdzie są nasi potencjalni klienci. Strategia powinna obejmować kanały internetowe popularne wśród naszej grupy odbiorców np. wyszukiwarki (Google, YouTube), social media (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn), fora, blogi, portale branżowe itp. Mówiąc najprościej e-marketing to wszystkie działania prowadzone w internecie związane z promocją produktów, usług i komunikacji. Aby zrozumieć techniki, a przede wszystkim sens marketingu internetowego konieczne jest poznanie jego podstawowych, najczęściej stosowanych narzędzi. Opiszę na czym polegają najważniejsze działania marketingowe, jakie korzyści przynoszą i dlaczego warto je wykorzystywać do promocji swojego biznesu.

Strona internetowa

Posiadanie aktywnej strony internetowej to absolutna konieczność. To nie tylko podstawowe informacje na temat Twojej firmy, ale również precyzyjne docieranie do klientów, którzy poszukują konkretnych usług i produktów. Rozwój technologii www pozwala również na bezpośredni i szybki kontakt z potencjalnym klientem. Należy pamiętać, że czytelność strony internetowej i dobry opis oferowanych usług to podstawa. Więcej informacji na temat korzyści płynących z posiadania stron internetowych znajdziesz w naszej strefie wiedzy w tym artykule.

Wizytówka Google – Moja firma

Jeśli już mamy stronę warto zadbać o wizytówkę Google. Bezpłatne narzędzie jakim jest Google Moja Firma umożliwia atrakcyjne wyświetlanie informacji o Twojej firmie w wyszukiwarce Google. Informacje te wyświetlają się w momencie, gdy użytkownik poszukuje informacji o niej bądź produktach lub usługach, które oferujesz. Klienci mogą znaleźć numer telefonu, zlokalizować położenie Twojej firmy na mapie, przejść bezpośrednio na stronę internetową lub wystawić opinię. W skrócie to więcej okazji do sprzedaży Twoich produktów lub usług.

Pozycjonowanie organiczne

Pozycjonowanie to jak najlepsze przystosowanie strony internetowej pod kątem wyszukiwarek takich jak Google. Polega ono na osiągnięciu możliwie najwyższej pozycji w wyszukiwarce dla określonych słów kluczowych. Jest to niezwykle skuteczna i wciąż stosunkowo tania metoda działań reklamowych w Internecie. Należy pamiętać, że pozycjonowanie to dość czasochłonny proces i na rezultaty zwykle trzeba czekać kilka miesięcy. Istnieją branże, w których trudno będzie się przebić, gdyż strony obecne w TOP 10 mają za sobą kilka lat pozycjonowania oraz dziesiątki lub setki tysięcy złotych wydane na monitoring i utrzymywanie dobrych wyników. Wysokie pozycje dla firm, gdzie konkurencja nie jest tak silna, będą o wiele łatwiejsze do osiągnięcia. Proces ten niejednokrotnie wymaga testowania różnych rozwiązań w celu wypracowania najbardziej optymalnej strategii zapewniającej wysokie i stabilne pozycje.

Kampanie Google Ads

Reklamy Google Ads to system reklamowy, wyświetlanych w wynikach wyszukiwarki Google, a także na witrynach partnerskich. Reklama trafia do danej osoby w momencie, gdy ta poszukuje w wyszukiwarce internetowej produktów lub usług. W porównaniu do czasochłonnego SEO Google Ads pojawia się niemal od razu na górze wyników wyszukiwania. To od nas zależy jakie słowa kluczowe będą wyświetlane potencjalnemu klientowi i jaki na to przeznaczymy budżet. Więcej o kampaniach Google Ads w tym artykule.

E-mail marketing

E-mail marketing to komunikacja z klientami za pomocą poczty e-mail. Tworzenie i analiza bazy mailingowej, przygotowanie trafiających do kontrahenta treści poszczególnych wiadomości, a także zachęcanie na przykład poprzez bony rabatowe potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Systematyczny mailing wpływa na budowę zaufania klienta do firmy, a dodatkowo jest stosunkowo niedrogim i skutecznym sposobem promocji. Należy pamiętać, aby mailing był starannie przygotowany, a baza adresowa zdobyta zgodnie z zasadami i dobrymi praktykami. Pamiętaj, że poprzez tzw. SPAM czyli wysyłanie niechcianych wiadomości można niekorzystnie wpłynąć na relacje z klientem i zamiast lojalności uzyskamy jego irytację.

Social Media marketing

“Jeżeli nie ma Cię w social mediach, to nie istniejesz”. Do niedawna to powiedzenie dotyczyło jedynie osób prywatnych, które nie korzystały z Facebooka. Jednak dziś do tej teorii można odnieść również do przedsiębiorców. Jeżeli firma nie ma swoich profili na portalach społecznościowych takich jak Facebook lub Instagram, to wiele osób nie będzie na bieżąco z informacjami lub co gorsza nigdy się o niej nie dowie. Dzięki aktywnemu prowadzeniu profili na portalach społecznościowych oraz płatnym kampaniom łatwiej jest znaleźć nowych klientów i dotrzeć do nich z ofertą. Zwykle social media służą do przekierowywania użytkowników na stronę firmową lub sklep internetowy. To także idealne miejsce do komunikacji z grupą odbiorców i budowania więzi między marką, a klientami. Marketing w mediach społecznościowych pomaga w tworzeniu długofalowej strategii przy czym należy pamiętać, aby skupić się na tych platformach, które przyniosą najlepsze efekty dla Twojej branży.

Facebook Ads – reklamy na Facebooku

Aktualnie z Facebooka korzysta ponad 2 mld ludzi. To zdecydowanie i niepodważalnie najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Jednocześnie dysponuje największą bazą aktywnych użytkowników, którzy sami dostarczają informacji o sobie na podstawie zainteresowań, wykonywanych zawodów, statusów, aktywności. Facebook dysponuje bardzo szczegółowymi informacjami i można je wykorzystać, aby docierać do potencjalnych klientów. Facebook Ads to zaawansowane narzędzie do tworzenia kampanii marketingowych kierowanych do sprecyzowanej, ściśle określonej grupy odbiorców. Dzięki zaawansowanym narzędziom do określania odbiorców możemy dokładnie określić grupę użytkowników do których chcemy dotrzeć z reklamą m.in. płeć, wiek, lokalizacje, zainteresowania, zawód itd. Zalet jest wiele. Jedną z nich jest umieszczenie na swojej stronie internetowej odpowiedniego kodu śledzenia (tzw. “pixel”) – dzięki niemu jesteśmy w stanie budować specyficzne grupy użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę i kierować do nich reklamy w procesie tzw. “remarketingu” lub wyszukiwać nowych odbiorców na podstawie już uzyskanych danych.

Wideo marketing

Statystyczny Polak spędza 40 minut dziennie na oglądaniu filmów w serwisie YouTube. Coraz częściej użytkownicy Instagrama i Facebooka odtwarzają wideo. Filmy są łatwe w odbiorze, a właściciele wielkich portali społecznościowych chętnie na nie stawiają. Filmy promocyjne stają się coraz popularniejsze i przynoszą markom coraz większy zysk. To duży krok dla nowoczesnej i skutecznej formy reklamy. Jeżeli chcemy komunikować się z naszymi odbiorcami za pośrednictwem mediów społecznościowych postawmy na regularne produkcje filmowe, które pokażą nasz produkt, usługę lub naszą firmę w ciekawym świetle i pozwolą nawiązać stały kontakt z klientami. Więcej o korzyściach z wideo marketingu przeczytasz w tym artykule.

Marketing internetowy – dlaczego warto?

Korzyści z inwestycji w marketing internetowy jest cała masa. Najważniejsze z nich to fakt, że możemy precyzyjnie docierać do potencjalnych klientów 24 godziny na dobę. W porównaniu do tradycyjnych form reklamy (gazety, telewizja, banery, ulotki) możemy precyzyjniej docierać do grupy odbiorców. E-marketing zdecydowanie ułatwia kontakt z potencjalnymi klientami poprzez wypełnianie formularzy na stronie, możliwość czatowania, zapisu do newsletterów itp.

Dobrze dopasowana reklama w internecie jest gwarancją zwiększenia przychodów firmy i jej rozpoznawalności. Należy jednak dobrze się zastanowić I wybrać tylko te kanały, które będą maksymalnie skuteczne w naszej branży. Przede wszystkim, aby marketing internetowy był efektywny musi być odpowiednio zaplanowany, wdrożony i analizowany. Stały monitoring reklam pozwoli określić, jakie działania najlepiej sprawdziły się na konkretnej grupie odbiorców i modyfikować je w razie potrzeby. Jeśli nie ma się wystarczającej wiedzy to warto zatrudnić agencję specjalizującą się w e-marketingu.

Jeśli już wiesz co to jest marketing internetowy i chcesz zacząć promować się w sieci, lecz masz niewystarczającą wiedzę od czego zacząć skontaktuj się z naszymi specjalistami. Chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i dopasują konkretny, skuteczny dział marketingu do Twojej branży. Zachęcam również do zapoznania się z ofertą Agencji Reklamowej Element Media.

 

Menu